Coronavirus

Veel gestelde vragen coronavirus
Het zijn momenteel roerige tijden in de (reis)wereld en ik begrijp dat er veel vragen en wellicht onrust speelt. Ik wil graag een aantal onzekerheden voor wat betreft reizen weg nemen. Daarom heb ik de laatste feiten met betrekking tot het coronavirus op een rijtje gezet.

Reis alleen naar het buitenland indien strikt noodzakelijk
17 maart 2020: Het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert alle Nederlanders om vanaf nu alleen nog naar het buitenland te reizen indien strikt noodzakelijk. Alle vakantiereizen naar het buitenland worden afgeraden. Dit is niet vanwege mogelijke gevaren voor de gezondheid, maar vanwege de impact die overheidsmaatregelen kunnen hebben voor Nederlandse reizigers. Vanaf nu geldt dan ook minimaal oranje voor alle landen: alleen reizen als strikt noodzakelijk is. Deze maatregel geldt zeker voor 30 dagen. Heeft u reisplannen, maak dan een afweging of deze reis echt nodig is. Stel waar mogelijk de reis uit. Nederlanders die zich al in het buitenland bevinden voor niet strikt noodzakelijke redenen worden opgeroepen om zo snel mogelijk terug te keren naar Nederland. Ik ben dan ook op het moment druk bezig om alle reizigers die hun reis bij mij heeft geboekt te repatriëren.

Waar vind ik informatie over landen of gebieden met een negatief reisadvies of inreisverbod?
Voor meerdere bestemmingen geldt op dit moment een negatief reisadvies of inreisverbod. Per land en zelfs per regio wijzigt dit regelmatig. Ik adviseer je via het Ministerie van Buitenlandse zaken de laatste updates te volgen.Kijk op onderstaande website voor het actuele reisadvies. https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Kan ik mijn vakantie vanwege het coronavirus kosteloos annuleren?
Nee, je kunt je vakantie niet kosteloos wijzigen of annuleren. Pas wanneer de Nederlandse overheid afraadt om naar een bepaalde bestemming af te reizen (reisadviescode rood). Uiteraard kunt je je reis altijd omboeken, wijzigen of annuleren maar in dat geval gelden de normale voorwaarden en bijhorende kosten.

Wat gebeurt er als de reisorganisatie mijn reis annuleert?
Het Coronavirus heeft ons allen in de greep. Reisorganisaties zijn helaas genoodzaakt om reizen te annuleren wegens de strenge restricties die op een bestemming gelden. Iedere vakantieaanbieder heeft een eigen annulerings- en omboekingsbeleid. Voor alle geboekte reizen bij 24 graden hou ik dat natuurlijk goed in de gaten en zal ik iedereen hierover informeren.

Vergoeden reisverzekeraars geen kosten vanwege corona?
Of kosten van annuleren of omboeken gedekt zijn hangt af van het type verzekering. Neem contact op met je verzekeraar voor je polisvoorwaarden. Wanneer je de verzekering bij mij hebt afgesloten kijk het graag voor je na. Een complete lijst van vergoedingen specifiek per reisverzekeraar vindt je onderstaande website.
https://www.independer.nl/reisverzekering/info/annuleringsverzekering/corona-virus

Ik heb geen pakketreis maar alleen een los ticket, een hotelovernachting of een reis uit losse onderdelen geboekt. Hoe is het dan geregeld?
Je hebt dan een contract met de vliegtuigmaatschappij of het hotel, waarvoor het ANVR bedrijf heeft bemiddeld. Als je wilt wijzigen/annuleren ben je afhankelijk van de voorwaarden van de vliegtuigmaatschappij of het hotel. Ik zal daarmee zeker helpen, maar het is uiteindelijk de vliegtuigmaatschappij of het hotel dat beslist. Mijn ervaring is wel dat alle partijen in dit soort uitzonderlijke situaties vaak komen met flexibelere voorwaarden.

Als ik in een hotel in quarantaine wordt gezet, wie betaalt die extra kosten?
Je bent op een bestemming heerlijk aan het genieten van je reis en tot overmaat van ramp breekt er corona in je accommodatie uit. In sommige gevallen zal dit ervoor zorgen dat je in quarantaine zult moeten verblijven. Daarmee zul je je reisperiode noodgedwongen moeten verlengen. Vanaf dit moment is er sprake van een zgn. non-conformiteit. Dit kan extra kosten veroorzaken. De wet (artikel 7: 511, lid 2 BW) spreekt over de schade die je als reiziger oploopt als gevolg hiervan. Je hebt in dit geval geen recht meer op een passende schadevergoeding omdat sprake is van een onvermijdbare en buitengewone omstandigheid (kort gezegd: overmacht). Als reiziger kan je voor eventuele (financiële) bijstand het beste richten tot lokale autoriteiten, de eventueel afgesloten reisverzekering en/of consulaire bijstand.

Worden er maatregelen genomen door de nationale autoriteiten van (vakantie)landen?
Bijna alle landen nemen op dit moment maatregelen ter beperking van de verspreiding van het coronavirus. Het Travelcenter van IATA (International Air Transport Association) publiceert een (Engelstalige) up-to-date lijst met daarin de maatregelen die nu per land worden genomen. Check van tevoren of maatregelen ook op jouw van toepassing zijn. Let op: de voorwaarden kunnen dagelijks veranderen. https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

Kan ik niet beter even wachten met het boeken van een reis vanwege het coronavirus?
Op dit moment nemen veel landen maatregelen en daarom kan ik mij goed voorstellen dat je wil afwachten. Wat je wel kan doen is een reis boeken via een touroperator waarbij je nog kort voor vertrek gratis mag annuleren of laat je reis alvast door mij uitzoeken en zodra de situatie beter is kan ik het gelijk voor je boeken. Wil je hier meer over weten neem dan even contact met mij op.

Ik hoop dat ik een aantal vragen heb kunnen beantwoorden. Heb je meer vragen neem dan contact met mij op.

Astrid Niehof
info@24graden.nl

Update 31 maart 2020

Reacties zijn gesloten.